Hieman infoa lisäravinteista

Lisäravinteet – mistä tiedän, että mikä lisäravinne sopii minulle parhaiten?

Tähän kysymykseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta, koska energiantarve on aina henkilöstä itsestään kiinni. Aloitteleva harrastaja ei välttämättä tarvitse suurta arsenaalia lisäravinteita, mutta muutamalla lisäravinteella pääsee hyvin alkuun. Tietenkin myös omat tavoitteet ja urheilulaji, jota harrastaa, vaikuttaa ravinteiden kulutukseen ja tarpeeseen. Suurin osa kuitenkin turvautuu joko lisäproteiiniin tai palautusjuomaan.

Lisäproteiinia nauttii moni, joka ei saa sitä tarpeeksi ruokavaliostaan tai kiireen vuoksi ei ehdi aina syömään ennen urheilusuoritusta, jolloin lisäravinteena saatava proteiini antaa tarvittavaa energiaa. Proteiinia voi nauttia monissa eri muodoissa ja tarjolla on valmiita proteiinipitoisia patukoita ja kauppojen valikoimista löytyy useat erimakuiset proteiinijuomat ja proteiinijauheet, joista voi itse sekoitella haluamansa proteiinipirtelön.

proteiinijuoma on yleinen lisäravinne

Palautusjuoma on suosittu urheilijoiden keskuudessa

Suuri osa säännöllisesti harjoittelevista nauttii myös palautusjuomaa. Tavallisesti palautusjuoma koostuu proteiineista ja hiilihydraateista siten, että niitä on juomassa 1:2 eli esimerkiksi 20 grammaa proteiinia ja 40 grammaa hiilihydraatteja. Asiaa on tutkittu paljon ja kyseinen suhde on todettu toimivaksi. Hieman palautusjuomasta riippuen osa niistä sisältää myös muita ainesosia. Yksi melko yleinen palautusjuomissa käytetty lisäravinne on kreatiini. Kreatiinia joskus myös nautitaan ennen urheilusuoritusta ja se auttaa sekä suorituskykyä parantamalla että palautumista nopeuttamalla.

Palautusjuoma on todella hyödyllinen lisäravinne, koska se täyttää tyhjentyneet energiavarastot ja lihasten palautuminen pääsee alkamaan todella välittömästi. Palautusjuoma eli tutummin palkkari kannattaakin nauttia välittömästi harjoituksen jälkeen, jotta lihakset eivät mene kataboliseen, eli lihasta hajottavaan tilaan. Monella on myöskin vaikeuksia saada syötyä heti harjoituksen jälkeen, joten palkkari on enemmän kuin paikallaan.palautusjuoman nauttiminen kannattaa

Eli alkuun lisäravinteiden kanssa pääsee lisäproteiinilla ja palautusjuomalla. On kuitenkin syytä pitää mielessä, että ravinto, riittävän kova harjoittelu ja lepo muodostavat sen perustan, jonka varaan lähdetään rakentamaan. Lisäravinteilla ei voi korvata näitä kolmea elementtiä, mutta perustan ollessa kunnossa lisäravinteiden avulla on mahdollista saada parempia tuloksia lyhyemmässä ajassa, kuin ilman niitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 34 = 39